Lotta Nevanperä lotta Facebook
Lotta Nevanperä
Kuva
KuvaKuvaKuvaKuva
Kuva
LottaEtusivunaviArkistonaviGallerianaviTaiteilijanaviAnsioluettelonavi
Lotta Nevanperä
nakymaton Otsikot   Otsikko
nakymaton Taiteilijaesittely

Olen 30-vuotias kuvataiteilija ja taidegraafikko. Valmistuin satakunnan AMK:sta Kankaanpään kuvataiteen yksiköstä kulttuurialan ammattikorkeakoulun suorittaneeksi kuvataiteilijaksi kesällä 2012.

Ennen Kankaanpäähän siirtymistä opiskelin Lybeckerin käsi- ja taideteollisessa opistossa kuva-artesaaniksi vuosina 2005 -2008. Näiden seitsemän vuoden aikana olen opiskellut laajasti mm. maalausta, kuvanveistoa, taiteen teoriaa ja -historiaa, mutta pääaineenani on kuitenkin molemmissa kouluissa ollut taidegrafiikka, joka on tänä aikana syöpynyt vahvaksi ja selväksi tulevaisuuden kuvaksi.

Kuva

Elämänkulun kuvaus


Synnyin 25.5.1985 Oulaisissa. Peruskoulun ja lukion suoritin vuoteen 2004 mennessä. Välivuoden toimettomuuden jälkeen olin kauttaaltaan perin pohjin selvittänyt toiveeni ryhtyä kuvakertojaksi.

Lotta

Raahen käsi- ja taideteollisuusopistossa löysin vilpittömän innon taidegrafiikkaan, johon sain koulutuksen aikana perehtyä laajamittaisesti. Kolmen vuoden opiskelun aikana suoritin piirustuksen, maalauksen sekä kuvanveiston opintoja myös ollessani vaihto-oppilaana Tartton Taidekoulussa vuonna 2007. 

Työharjoitteluni olen suorittanut suunnittelemalla grafiikansalkut Oulun läänin taidetoimikunnalle sekä Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusopistolle. Valmistuin Taidegrafiikan-linjalta kuva-artesaaniksi keväällä 2008.

Lotta

Samana syksynä aloitin opinnot Satakunnan ammattikorkeakoulun kuvataiteen koulutusohjelmassa, joka tarjoaa syventäviä opintoja ja antaa käyttööni taidegrafiikan tekoon tarvittavat tilat ja välineet.  


Kuva
Taidegrafiikan viehätys
Silmät valuvat täyteen ja vuotavat aiheet ulospäin.

Taidegrafiikan jälki ja työmenetelmät sopivat parhaiten tulkitsemaan minua. Sen viehätys oleilee sen arvaamattomuudessa. 

Luonnoksen matka valmiiksi teokseksi on vieras aina siihen saakka kunnes se on kulkenut koko polkunsa mielen poimuista lopulliseksi teokseksi. 

Taidegrafiikka ei koskaan anna täysin haluttua lopputulosta, vaan on kesytöntä ja odottamatonta. Se kietoo teoksiin omia pieniä virheellisyyksiä, joiden ansiosta pinnat paljastuvat käsintehdyiksi.

Usein epäonnistumiset ja hajamielisyydet johtavat tulokseen joka on jopa toivottua parempi. Tieto eri tekniikoiden käyttömahdollisuuksista antaa taidegraafikolle keinot muodostaa pintoja, jotka palvelevat parhaiten kunkin kuvan sisältöä.

» Katso taidegrafiikka

Kuva

Siveltimen sointi
Alaston pellava vaatii saada maalia peitokseen.

Maalaaminen toimii vastapainona taidegrafiikalle. Grafiikassa suosin teoksen suhteellisen pientä kokoa, mutta maalatessa on luontevinta käyttää suurta pohjaa ja villisti rakennella muotoja ja sävyjä. 

Maalausvälineinä käytän akryylimaaleja ja erikokoisia pensseleitä, pyyhkeitä, kehoa – kaikkea millä maalia voi levittää kankaalle tai pyyhkiä siitä pois.

Maalauspohjani valmistan mieluimmin itse. Taulunpohjakankaana käytän yleensä hieman rosoista, pellava- tai juuttipohjaista kangasta. Karkeassa pellavakankaassa ilmenee sille ominainen rosoinen luonne, solmukohdat ja pinta, joka tuo kauniin, uniikin struktuurin värin pedille.

Pohjan itse valmistamalla myös maalauksen koko on haluamani. Kiilapuihin pingotettu alaston pellava vaatii saada maalia peitokseen. Kun pohja on viritetty, on sitä mahdollista siveltimellä soitella, melodiaa muodostella.  

» Katso maalaustaidetta
Kuva

Aika näyttää
Viiva eilisen ja huomisen välissä

Jokainen teos on pysyvä kuvaus yksittäisestä hetkestä. Teos ei muutu, mutta meidän näkemyksemme siitä muuttuu. Poikkeuksetta. Usein jälkikäteen huomaan tavoittaneeni teoksen tekohetkellä jotain, jonka ymmärrän vasta myöhemmin.

Olen moniulotteinen kuvataiteilija, jonka pikkutarkka ja värikylläinen tyyli antoi aiheita vuosien opiskeluun ja työskentelyyn taidegrafiikan parissa. Viime vuosina taidegrafiikka on saanut vastapainokseen pelkistetyt mustemaalaukset. Luonnon ja ihmisten muovaamista pinnoista inspiraationsa saaneet teokset ovat omiaan toteutettavaksi mahdollisimman koruttomasti ja vapaasti. Kaikessa yksinkertaisuudessaan paperilla villiintynyt tai tarkoin ääriviivoilla rajattu nestemäinen musta tussi sisältää jokaisen olemassa olevan muodon. Vain minun vuokseni aiheet ovat rajalliset. Taidegraafikon kokemus ja kädenjälki näkyy näissä teoksissa monitasoisina, toistuvina ja paikoittain jopa reliefinomaisina pintoina.

Jokainen uusi teos on ainutlaatuinen kokemusten summa, ei koskaan ennen, ei kukaan toinen! Teos saa aikanaan syyn olla olemassa; muistuttamassa ajanjaksoista, tapahtumista, saavutuksista tai vasta edessä olevista tavoitteista.  

Asioita jotka havaitsee
oivaltaa myöhemmin
ymmärtää lopulta


» Katso mustepiirrokset

  Kuva

Otsikko

Kuva
Aistien kestit

Jokainen lausuttu tai luettu sana, ääni tai ele tuottaa minussa kuvallisia kaikuja. Usein nautin enemmän asian synnyttämästä mielikuvasta kuin tapahtumasta itsestään.

Kerään päivittäisiä kokemusten kuvauksia, luonnoksia, jotka ilmaisevat kuvattavan tekemän hetkellisen kokonaisvaikutuksen. Tämän kokemuksen oivaltaminen on herätettävä uudelleen luonnoksen tuoman mielikuvan avulla ja autettava lopullisen teoksen rakentumisessa.

Viehätykseni pianon koskettimista aaltoileviin sointuihin etsii ja löytää teoksiin rytmiä; kaareutuvia, pehmeitä, soljuvia, unenomaisesti liukuvia muotoja. Kaikissa teoksissa on oma musiikkinsa, sointinsa; vapaamuotoisia, moniäänisiä sävellyksiä, laulurunoja, itkuvirsiä, kehtolauluja! Crescendo! Diminuendo!

Otsikko

Kuva
Ihmistapain kuvauksia

Ihmiskeho, vartalonkieli on teoksissani toistuva aihe. Puhe käy tarpeettomaksi ja puhdistautuu eleiksi ja ilmeiksi, joiden kautta halutut tunnetilat välittyvät. Ruumis on usein puettuna valheelliseen tai liioiteltuun muotoon.

Aiheet valuvat ajatuksiin usein myös vanhojen kansanuskomusten, ihmiskohtaloiden tai historian kautta. Sisällön tukemiseksi näihin teoksiin on liitetty symboleita, jotka kuvaavat aiheen alkuperää. Symbolit ovat teoksiin piilotettuja lukkoja. Kuva toimii ilman symbolin ymmärtämistä, mutta tieto sen merkityksestä avaa sisältöön uusia portteja

Otsikko
 Kuva

Värein ja viivoin muodostus

Värit ovat alinomaa suhteessa muuttuviin oloihin, valoihin ja varjoihin. Ne elävät ja ovat riippuvaisia suhteestaan toisiin väreihin; mikä oli aikaisemmin kylmää, voi muuttua hetkessä toisen värin kosketuksesta lämpimäksi. Haasteellisinta ja nautinnollisinta on löytää sävyjen välinen eheys, jossa kaikki värit ovat intohimoisesti kietoutuneina toisiinsa. Niiden kautta on mahdollista kuvata asioita, joille ei ole sanoja tai muotoa.

Yhdessä sisältö, viivat, muodot ja värit muodostavat pinnan, jossa minusta heijastunut kuva saa säilyvyytensä.


Otsikko

          Nevana

Nevana


Syvä kiinnostukseni taiteeseen, pukeutumiseen ja kierrätykseen kannustivat perustamaan yrityksen, jossa nämä molemmat intohimoni yhdistyvät! Kuvataiteen ohella siis myös pukeutuminen voi olla parhaimmillaan kuin ajatusten näkyvä jatke, luova ja inspiroiva visuaalinen prosessi.


Lotta Nevanperä